Nyhed

Virkemidler mod trafikstøj

Roskildes byråd er på vej med en "støjstrategi".
DN Roskilde har i februar leveret dette bidrag med en stribe konstruktive forslag , som vi håber vil blive taget godt imod - og iværksat inden alt for længe, for støj ER et reelt problem, selvom en del mener at det bare skal ignoreres.
Nu kommer lokalpolitikerne snart tilbage fra ferie, så vi regner med at der begynder at komme reelle forhandlinger - og resultater inden vi når at miste høresansen.

 

Den 25. februar 2022 Roskilde

 

 

 

Til Roskilde Byråd

Fremsendt elektronisk til: byr.sekr@roskilde.dk">byr.sekr@roskilde.dk

 

 

Vedr.: Trafikstøjstrategi for Roskilde

 

På det afgående byråds møde den 27. oktober 2021 blev borgerforslaget om støjkameraer i Roskilde stillet af Danmarks Naturfredningsforening i Roskilde drøftet. Der var på byrådsmødet stor, ja faktisk, enstemmig tilslutning til forslaget. Det er vi DN-Roskilde meget glade for.

Vi har også noteret os, at et enigt byråd, også i oktober 2021, vedtog, at der skal udarbejdes en samlet støjstrategi for trafikstøj i Roskilde Kommune. Dette hilser vi også meget velkommen i DN-Roskilde.

Vi vil gerne bidrage med nogle konkrete forslag og ideer til, hvad en sådan strategi for nedsættelse af trafikstøjen samt gener og skader heraf i Roskilde Kommune kan indeholde. Nedenstående punktvise liste og tekst er ikke nødvendigvis fyldestgørende, men kan forhåbentlig inspirere til en sådan støjstrategi.

Nogle af de forslag, vi stiller, kan kommunen selv gøre noget ved. Andre af forslagene er kommunen allerede i gang med, men kan opruste på. Og endnu andre forudsætter, at kommunen aktivt tager kontakt til andre myndigheder og instanser.

Efter de konkrete forslag har vi indføjet lidt baggrund om problemerne med trafikstøj, og hvorfor det er vigtigt at arbejde for at nedbringe støj fra trafikken. Det er vigtigt for Roskildes borgere og for naturen i Roskilde.

 

Konkrete forslag:

1: Opstilling af støjkameraer langs indfaldsveje, ringveje og hovedfærdselsårer i Roskilde Kommune. Gerne flytbare. I samarbejde med transportministeriet/vejdirektoratet, jf. ovennævnte borgerforslag.

2: Hastighedsbegrænsningstiltag. F.eks. 90 km/t langs motorveje, som skærer igennem Roskilde Kommune, særligt hvor der ligger beboelse tæt på vejene. Skiltningen af hastighedsbegrænsningen følges af skilte med angivelsen ”STØJ”, som det f.eks. ses i Hvidovre de sidste par kilometer af Holbækmotorvejen, før den ender inde ved Folehaven. Ensartet hastighedsbegrænsning, f.eks. 60 km/t på hele Ring2. I dag er der på Ring 2 fra Frederiksborgvej og op mod Københavnsvej mange mindre strækninger med meget forskellig tilladt hastighed. Det virker ulogisk og utroværdigt med så mange skilte, og giver ekstra støj når køretøjerne går op og ned i hastighed. Roskilde bymidte og landsbyerne udlægges til stillezoner med lavere hastighed end 50 km/t. Ændring af hastighedsbegrænsningerne, og ikke mindst bedre kontrol heraf, kræver en aktiv indsats fra kommunen, formentlig også over for politiet og vejdirektoratet.

3: Støjdæmpende asfalt ved nyetablering og renovering af veje.

4. Støjvolde og støjskærme, også langs jernbanerne. Anlægges med landskabsmæssige hensyn, og så naturren får de bedst mulige vilkår.

5. Vejbump og chikaner i særligt følsomme områder.

6. Indkørsels-, gennemkørsels- og parkeringsrestriktioner særligt følsomme områder.

7. Vejsidekontrol af støjende køretøjer. Her forekommer kontrol på indfaldsvejene, havneområdet og stærkt trafikerede gader at være særligt påkrævet. Kan iværksættes umiddelbart. Skal foretages i samarbejde med politiet, som nu har fået lovhjemmel til vejsidekontrol.

8. Ændring af torsdagstræf på Roskilde Havn for motorcykler og andre potentielt støjende køretøjer. Træffene skal organiseres, så der er en arrangør, som er ansvarlig for træffene. Træffene kan flyttes væk fra havnen, hvor de generer rigtig mange mennesker, og uden for centrum, f.eks. til Dyrskuepladsen, eller til et industriområde, f.eks. Vestre Hedevej.

9. Støj fra motorbåde på Roskilde Fjord opleves jævnligt som et generende problem, særligt fra hurtigtgående speedbåde. Der bør sættes ind med regulering af hastigheden, f.eks. til maksimalt 5 knob i særligt følsomme områder.

10. Særlig fokus på lavfrekvent støj fra tung trafik. Grundet Roskilde bys særlige nærhed til en gennemgående motorvej og jernbane, hvor der er meget tung trafik, så er væsentlige dele af Roskilde berørt af den lavfrekvente støj fra den tunge trafik. Der er stigende opmærksomhed på den lavfrekvente trafikstøj, da den mistænkes for at have særlige sundhedsmæssige effekter. Da motorvejen i øvrigt ligger relativt højt i terrænet omkring Ringstedvej og i Trekroner, giver det desværre stor spredning af støjen.

 

 

Lidt baggrund:

Trafikstøj er erkendt som et alvorligt sundhedsmæssigt problem, bl.a. med stress og forhøjet blodtryk som følge. Verdenssundhedsorganisationen (WHO) anslår, at omkring en tredjedel af borgerne i EU er negativt påvirket af trafikstøj.

Om lavfrekvent støj, se ovenfor under punkt 10.

Ligesom støjforurening fra skydebaner og motorsportsbaner er erkendt som forstyrrende aktiviteter for oplevelsen af en ellers uforstyrret natur, kan trafikstøj også være væsentligt generende, ja i nogle tilfælde direkte ødelæggende og stressende for naturoplevelsen. Fokus på at få nedbragt trafikstøj vil således være helt i tråd med arbejdet for beskyttelse af naturen og også af den grund være en opgave, som Roskilde Kommune bør prioritere.

Miljøstyrelsen har fastsat 58 dB (decibel) som vejledende grænseværdi for vejstøj i boligområder (målt i 1,5 meters højde som gennemsnit over et døgn) og 53 dB for natur- og rekreative områder.

 

Danmarks Naturfredningsforening Roskilde

Allan Andersen

Flere nyheder